Gytis Artamonovas

Naujausi Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 28 ir 39 straipsniuose įtvirtintų sąlygų pakeitimai

2022 m. rugpjūčio 3 d.

2022 m. gegužės 01 dieną įsigaliojo įstatymų leidėjo priimti Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 28 ir 39 straipsnio pakeitimai, kuriais Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau ir Statybų inspekcija) atsisako dalies prievolių, susijusių su statybos užbaigimu ir/ar nebaigtos statybos tvirtinimu paslaugų teikimu. Įstatymų leidėjas, priimtomis įstatymo pataisomis numatė, kad užsakovų (statytojų) ir/ar jų teises ir pareigas perėmusio asmens surašytos deklaracijas apie statybos užbaigimą ir pažymas apie statybą be nukrypimų tvirtins jau nebe Statybų inspekcija, o privatus sektorius, tai yra ekspertinių įmonių įgalioti atestuoti ekspertai (toliau ir Ekspertinės įmonės).

Šiuo teisinio reguliavimo pakeitimu, siekiama  dalį paslaugų perkelti privačiam sektoriui. Šio įstatymo pakeitimu, užsakovai (statytojai) įgyja laisvą pasirinkimą, kuriuo galės pasirinkti statinio (dalies) ekspertizės rangovą (įmonę) iš sąrašo, kuris  nuolatos atnaujinamas Statybos inspekcijos internetiniame portale. Pažymima, kad tokias paslaugas teikia virš 30 įmonių, o ateityje jeigu išaugs paklausa, tikėtina, kad minėtas paslaugas teikiančių įmonių tik daugės.

Pasikeitus statybos įstatyme įtvirtintam teisiniam reguliavimui, statytojams (užsakovams) nebelieka ir prievolės teikti prašymo patvirtinti deklaraciją ir prašymo patvirtinti pažymą, bet struktūra išlieka ta pati, kuomet dokumentai bus pildomi portale www.infostatyba.lt.

Po 2022 m. gegužės 1 d. pasikeitus teisiniam reguliavimui, daugeliui gali iškilti klausimas dėl statinio dalies ekspertinių įmonių teikiamų paslaugų kainų,  kurių valstybė negalės kontroliuoti, o privatus sektorius, tikėtina, kad kainomis „bandys žaisti“ kol rinkoje atsiras konkurencija ir ją pajus paslaugos gavėjas.

Šių statybos įstatymo 28 ir 39 straipsnių pakeitimai, leis įžvelgti ir teigiamų pokyčių. Pirmiausia, Statybos inspekcija, teikdama deklaracijų ir pažymų išdavimo paslaugas, tuo pačiu vykdė ir šių paslaugų teisėtumo kontrolę. Tai reiškia, kad pati Statybos inspekcija, teikdama paslaugas, privalėjo pati save kontroliuoti, kas korupciniu požiūriu yra visiškai ydingas modelis.

Taigi, po statybos įstatymo 28 ir 39 straipsnio nuostatų pakeitimo, deklaracijų apie statybos užbaigimą ir pažymų apie statybą be nukrypimų procesas turėtų būti (bent taip tikimas) greitesnis ir efektyvesnis, kadangi šią procedūrą atliks privačios įmonės, o Statybos inspekcija galės racionaliau ir efektyviau prižiūrėti didžiausių ir rizikingiausių  statinių statybą, kur ir toliau bus užbaigiama, jos baigtumą patvirtinus valstybės ir savivaldybės subjektams.

Šioje interneto svetainėje naudojami slapukai. Slapukai naudojami rinkti informaciją apie apsilankymus svetainėje, pagerinti svetainės veikimą ir siūlyti naudotojams aktualų turinį bei reklamas. Daugiau informacijos ieškokite mūsų Slapukų naudojimo taisyklėse. Skaityti daugiau.